sobota, 19 grudnia 2009

Problemy z siecią na sklonowanej maszynie

Okazuje się, że klonowanie maszyn nie jest takie bezproblemowe. Gdy dzisiaj chciałem zaktualizować sklonowany system do najnowszej wersji spotkała mnie niemiła niespodzianka. Nie udało się połączyć w żaden sposób z siecią zewnętrzną. Ku mojemu wielkiemu rozczarowaniu poleceni ifconfig zwracało informacje o tym, że uruchomiony jest tylko jeden interfejs sieciowy - tak zwany loopback.

Każda próba zrestartowania urządzeń sieciowych za pomocą komendy: sudo /etc/init.d/networking restart. kończyła się komunikatem: eth0: ERROR while getting interface flags: No such device. Na szczęście od czego ma się wujka Google. Kilka minut później okazało się, że interfejs sieciowy nie zniknął tak po prostu, tylko podczas klonowania, z niewiadomych przyczyn, zmienił nazwę. W moim przypadku na eth1. Podejrzeć tę nazwę można za pomocą wymienianej już komendy ifconfig z przełącznikiem -a (ifconfig -a). Poniżej wynik komendy na jednej ze sklonowanych przeze mnie maszyn (niedziałających poprawnie).

Kiedy wiemy już co się stało trzeba zaaplikować poprawkę. Należy zmienić zawartość pliku /etc/network/interfaces w ten sposób, aby pozmieniane zostały odwołania do nieistniejącego eth0 na eth1. Kiedy już to wykonamy należy jeszcze raz zrestartować urządzenia sieciowe za pomocą komendy: sudo /etc/init.d/networking restart. Po zakończeniu restartu jeszcze raz sprawdzamy, czy interfejs się pojawił za pomocą komendy ifconfig. Wynik działania poniżej:

Pojawił się brakujący interfejs. Maszyna powinna mieć teraz dostęp do internetu. Możemy to sprawdzić wysyłając ping'a np. do www.onet.pl (komenda: ping www.onet.pl).

Niestety zachowanie maszyny podczas klonowania jest dla mnie niezrozumiałe. Nie udało mi się wyjaśnić tego i wyżej opisaną czynność będziemy musieli wykonywać dla każdej sklonowanej maszyny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz